Formålet med denne opgave er at opstille en kommunikationsmodel inden for en bestemt kommunikationsopfattelse og tilpasset et konkret webmedie og derefter at anvende den på en webtekst.
Jeg vil først kort gennemgå de to opfattelser inden for kommunikationsparadigmer hvorefter jeg vil opstille en ny model for kommunikation på internettet. Derefter vil jeg forsøge at analysere en webtekst ud fra denne model for at se om kommunikationen i den valgte webtekst kan anses som værende effektiv.
Kommunikationstilgange
Ifølge Finn Frandsen med flere findes der to kommunikationsparadigmer; transmissionsparadigmet og interaktionsparadigmet.
Transmissionsparadigmet er den ældste tilgang til kommunikations teori og ses som en lineær bevægelse fra venstre mod højre, hvor afsenderen sender et budskab gennem et medie til modtageren. I dette paradigme er det afsenderen, der er i centrum, det er ham, der bestemmer og udsender budskabet. Modtager er i den anden ende af processen og opfattes som en passiv modtager af det sendte budskab.
I løbet af den globale udvikling kom der flere kommunikationsmodeller til en af disse er interaktionsparadigmet. Dette paradigme er, i modsætning til transmissionsparadigmet, en dynamisk og proces, hvor både afsender og modtager er aktive. Formålet med denne form for kommunikation er interaktion mellem mennesker med henblik på at danne og udveksle betydning. Fokus i interaktionsparadigmet ses derfor som en dynamisk proces mellem afsender og modtager, hvor begge er aktive og fortolker budskaber ud fra bestemte koder og kontekster.
Begge disse modeller er baseret på de ”gammeldags” medier og altså ikke internettet. Internettet et medie med mange flere muligheder, end man er vant til fra medier såsom TV og aviser. Det betyder at det er nødvendigt at ændrer på den traditionelle kommunikationsmodel. Den traditionelle model, hvor afsender sender et budskab gennem et medie til en modtager, er for enkel, når man skal forsøge at analysere kommunikationen på internettet. En af grundene er, at selvom interaktionsparadigmet har en aktiv modtager, så er internettet i modsætning til de ”´gammeldags” medier et sted, hvor modtageren selv opsøger sin information. Desuden er internettet et medie hvor der er mange afsendere af den samme information. Brugerne kan selv vælge mellem de informationer som afsender sender ud og det gøres ofte hurtigt da den nutidige web-bruger er for utålmodig og magelig til at læse lange tekststykker og ønsker at kunne finde de søgte informationer hurtigt. Dette gøres bl.a. ved at skimme webteksten hurtigt og benytte sig af links.
De ovennævnte omstændigheder betyder derfor, at det i høj grad er brugerne, der har magten, derfor er det også dem, der er i centrum for min kommunikationsmodel. Jeg mener, at det er givtigt at udarbejde en ny kommunikationsmodel for at illustrere kommunikationen på internettet.
Opstilling af en kommunikationsmodel
Jeg har valgt at forsøge at lave min egen kommunikationsmodel:
Denne model hører ind under interaktionsparadigmet, da den har fokus på den interaktion der foregår på internettet. I modellen har jeg sat brugerne – altså modtageren, i centrum da det er dem der er bestemmende for kommunikationen på internettet.Rundt om brugerne har jeg lagt information, da dette er en model til webkommunikation er kanalen/mediet internettet som i denne model tilbyder information. Grunden til at jeg har lagt det i en ring rundt om brugerne er at der er ufatteligt mange informationer at vælge imellem for brugerne. Der er nemlig ikke kun et budskab men mange budskaber at vælge imellem.
Desuden har jeg sat flere afsendere på, da det er sådan det forholder sig på internettet, der er mange afsendere af det grundlæggende samme budskab. De kan alle bidrage med informationer, hvilket pilene mellem afsender og information skal illustrere.
Derudover er der inddraget støj, støj kan i forhold til internettet være bannere, reklamer og animationer. De pile der går fra støjen til informationen skal illustrere at støj kan påvirke brugerens opfattelse af informationen.
Pilene der går mellem brugeren og informationen skal illustrere den interaktion der er på internettet.
Dette er en generel model, der gerne skulle kunne bruges på de fleste af de kommunikationsformer der findes på internettet.
Anvendelse af kommunikationsmodellen
Jeg vil i dette afsnit forsøge at anvende den opstillede model på websitet Trendsales, der er et site hvor man kan sælge og købe bl.a. tøj. Selve denne side er først tilgængelig når man er logget ind og det er en underside. Denne underside hedder på sitet: Bazar, Kvinder – tøj, cardigans.
Med denne viden er det rimeligt enkelt at beskrive modtageren, eller brugeren. Brugeren er kvinder der evt. er interesseret i at købe en cardigan, og om ikke andet så se hvilket udbud der er på websitet denne dag.
Dette betyder så også at information på dette site handler om cardigans, der er et meget større udbud end det viste da der er mange flere undersider under dette emne.
Afsender, skulle man tro var folkene bag Trendsales men jævnfør figur 1, er der mange afsendere, i dette tilfælde er de forskellige varer man ser oplistet alle blevet lagt ind af forskellige brugere på sitet og der er derfor mange forskellige afsendere. Informationen der er tilgængelig er deraf også meget forskellig, da det er op til den enkelte bruger, hvad der bliver skrevet om den enkelte vare. Som modellen viser, er man som bruger omkranset af information fra flere forskellige afsendere. Dette kan være med til at forvirre brugeren, da det er svært at gennemskue hvilke muligheder man har.
Derudover er der meget store mængder støj på sitet. Det ses bl.a. ved billederne af enkelte af varerne i toppen af det vedlagte screenshot. Desuden er der i hver side af billedet mange forskellige informationer, som ikke har noget med brugerens ønsker at gøre. Alt dette er en del af den megen støj, som dette website lider under og som er med til at hindre en effektiv kommunikation.
Konklusion
Til analysen af den valgte webtekst, blev en kommunikationsmodel opstillet. Denne model hører ind under interaktionsparadigmet da der er fokus på interaktionen mellem bruger og afsender. Denne model adskiller sig dog meget fra de traditionelle paradigmer i denne kategori, bl.a. fordi den ikke er lineært opstillet, hvilket gerne skulle illustrere hvordan brugerens tilgang til webtekster er.
Formålet med analysen var at klarlægge om den/de valgte afsender(e) præsterer at gennemføre en effektfuld kommunikation. Analysen viste os at denne webtekst ikke er brugervenlig, da der er utallige mængder af støj til stede på websitet. Dog viste analysen også at det er muligt at have mange afsendere i den samme webtekst, dog sker dette ved tab af brugervenligheden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar